Uszkodzona cewka zapłonowa – jak sprawdzić?

Uszkodzona cewka zapłonowa – jak sprawdzić?

Bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i wszystkich innych uczestników ruchu drogowego zależy od tego, czy samochód jest w pełni sprawny. Nawet najmniejsza awaria może być źródłem niebezpiecznych sytuacji. Dlatego, kiedy jakikolwiek element pojazdu ulega uszkodzeniu, należy go natychmiast naprawić lub wymienić. W przypadku aut napędzanych benzyną stosunkowo częstym problemem są usterki układu zapłonowego. Najczęściej psującym się elementem silnika jest cewka. Dlatego warto wiedzieć, jak sprawdzić stan tej części.

Czym jest cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa to istotna część układu zapłonowego. System ten odpowiada za zgromadzenie wystarczającej energii, by przekierować ją w momencie uruchomienia pojazdu do świecy. Prąd pobierany jest z akumulatora samochodowego. Dzięki niej powstaje iskra i następuje zapłon paliwa wymieszanego z powietrzem. Jest to możliwe, ponieważ energia o niskim napięciu zostaje przemieniony w prąd sięgający 30 tysięcy woltów.

Element silnika, jakim jest cewka zapłonowa, tworzą dwa zwoje drutów – pierwotny i wtórny. Te pierwsze są nieco grubsze i mniejsze, a ich ładunek jest dodatni. Ich głównym celem jest pobieranie prądu. Z kolei zwoje wtórne to części o wiele cieńsze, naładowane ujemnie. Powinny być zawsze osłonięte metalowym rdzeniem, który jest dodatkowo pokryty izolacją. Cały układ umieszczany jest w plastikowej obudowie. Skomplikowana budowa sprawia, że naprawa cewki zapłonowej jest trudna i wymaga fachowej wiedzy oraz doświadczenia.

Usterki cewki zapłonowej – przyczyny i objawy

Główną przyczyną awarii cewki jest zazwyczaj zużycie przewodów układu zapłonowego. Przekierowanie prądu nie jest możliwe, co skutkuje tym, że świeca nie wytwarza iskry. Powodem uszkodzenia cewki zapłonowej bardzo często okazuje się też jej zabrudzenie lub zniszczenie złącza niskiego napięcia. Wrażliwym miejscem jest też złącze wysokiego napięcia. Zbierające się na częściach nalot i korozja utrudniają przepływ prądu. Szkodliwe dla układu są też skoki i różnice temperatury, których skutkiem jest rozszerzanie się i kurczenie przewodów.

Zepsuta cewka zapłonowa będzie przeszkadzać w uruchomieniu silnika samochodu. Charakterystycznymi objawami awarii układu są szarpanie i odgłosy strzelania. Problemy mogą dotyczyć też osiągania wymaganych obrotów. W niektórych przypadkach silnik auta będzie sam gasł. Pierwszym sygnałem awarii jest też zwiększone zużycie paliwa. W przypadku pojawienia się wymienionych objawów należy sprawdzić stan cewki i udać się do serwisu samochodowego.

Jak sprawdzić, czy cewka zapłonowa jest zepsuta?

Sprawdzenie stanu cewki zapłonowej warto zacząć od dokonania pomiaru rezystancji. Takie działanie wymaga użycia specjalnego miernika, który ocenia oporność na obu zwojach. W ten sposób można łatwo skontrolować relację, zachodzącą pomiędzy napięciem a natężeniem energii elektrycznej. Uzyskanie wyniki trzeba porównać z wartościami, znajdującymi się w instrukcji pojazdu. Jeśli są one rozbieżne, oznacza to, że dany zwój cewki zapłonowej przestał spełniać swoją funkcję.

Użycie miernika może nie dać odpowiednich rezultatów, jeśli doszło do zwarcia międzyzwojowego. W takim przypadku trzeba przewieźć pojazd do doświadczonego diagnosty samochodowego. Uszkodzenie może okazać się poważne, więc lepiej, żeby zajęli się nim profesjonaliści, którzy korzystają z wysokiej jakości oscyloskopu oraz specjalnego komputera. Warto pamiętać, aby nie lekceważyć objawów uszkodzenia żadnej części silnika. Jeśli naprawy przeprowadzane w domu nie przynoszą efektu, to powinno się oddać auto do warsztatu najszybciej jak to możliwe.

Czy można jeździć z uszkodzoną cewką zapłonową?

Nie zawsze awaria cewki zapłonowej lub innej części układu jest łatwa do rozpoznania podczas jazdy samochodem. Jeśli jednak objawy uszkodzenia elementu silnika są odczuwalne, to nie powinno się ich lekceważyć. W przypadku charakterystycznego szarpania i odgłosów strzelania dalsza jazda jest możliwa, ale jeśli trasa jest długa, to lepiej skorzystać z lawety. Dalsze eksploatowanie cewki i silnika może skutkować poważniejszą awarią, więc ryzyko jest niewskazane. Uszkodzony układ zapłonowy może też stwarzać niebezpieczeństwo zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Co więcej, powoduje też przyspieszone zużycie paliwa.

Jak często wymieniać cewkę zapłonową?

Cewka nie jest elementem układu zapłonowego, który trzeba wymieniać na zapas. Wysokiej jakości część może wytrzymać nawet 200 tysięcy przejechanych kilometrów. Dlatego nową cewkę zapłonową powinno montować się tylko w przypadku zepsucia się starej.

Niestety nawet najmniejsze awarie takie jak uszkodzenie obudowy rdzenia sprawiają, że wymiana cewki zapłonowej staje się konieczna. Napięcie prądu w tym elemencie jest niezwykle wysokie, dlatego ignorowanie usterki może skutkować porażeniem. Zepsuta cewka może się też zapalić.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.