Wypalanie DPF – jak wypalić filtr cząstek stałych?

23 kwietnia, 2022

Każdy samochód, który wyposażony jest w silnik wysokoprężny, powinien posiadać zaawansowany system oczyszczania spalin. W jednostkach diesla powstają niezwykle niebezpieczne dla środowiska naturalnego związki chemiczne. Filtr DPF ma za zadanie zatrzymać i dopalić cząstki stałe. Już w momencie powstania filtry były dosyć awaryjnym podzespołem, który przysparzał sporo problemów. Wypalanie DPF jest sposobem na utrzymanie jego sprawności przez długi czas. Dla posiadaczy diesla powinno być to tak samo regularne działanie, jak odgrzybianie klimatyzacji.

Jak działa filtr DPF?

W filtrze znajdują się wkłady wykonane z porowatych materiałów ceramicznych i metalowych, które mają niewielkie perforacje. Dzięki temu cząstki sadzy, tlenku węgla i niespalonych węglowodorów są wyłapywane i zatrzymują się, a reszta spalin przeciska się dalej i opuszcza układ wydechowy samochodu. Zbyt duża ilość sadzy może jednak prowadzić do zapchania filtra. Skutkiem tego jest utrudniony przepływ spalin, który może mieć wpływ na działanie pojazdu. Z tego powodu posiadacze diesla powinni regularnie przeprowadzać regenerację tego podzespołu.

Wypalanie DPF polega na podniesieniu temperatury wewnątrz filtra. Kiedy osiągnie ona odpowiednio wysoki poziom, zebrana sadza przepala się w popiół. Nie jest on usuwany, jednak zajmuje o wiele mniej miejsca i nie utrudnia przepływu spalin. Tym samym wydłużony zostaje czas poprawnego działania. O konieczności przeprowadzenia wypalania powinna informować kontrolka na desce rozdzielczej. Oczywiście może się jednak zdarzyć, że czujnik ją uruchamiający, został uszkodzony. Dlatego konieczne jest dbanie o regularne oczyszczanie i kontrolowanie ewentualnych zmian w zachowaniu pojazdu. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

  • spadek dynamiki jazdy,
  • falujące obroty,
  • opóźnioną reakcję na pedał gazu.

Wypalanie DPF na dłuższej trasie

Do regularnego wypalania nie będzie potrzebny żaden warsztat czy sklep motoryzacyjny. Najlepszym i najłatwiejszym sposobem na dopalenie DPF jest jazda na długich trasach. Kiedy silnik działa wystarczająco długo, temperatura spalin zwiększa się i osiąga poziom potrzebny do zainicjowania wypalania filtra. Odbywa się to samoczynnie, więc nie ma potrzeby żadnej ingerencji w ten proces ze strony kierowcy. To rozwiązanie może być problematyczne dla osób, które samochodu używają tylko do poruszania się po mieście lub na krótkich dystansach. Jazda w stanie niedogrzania jest szybkim sposobem na zapchanie filtra DPF.

Wypalanie DPF w serwisie

W przypadku pojazdów rzadko pokonujących dłuższe odcinki, wyjściem może być wymuszone przepalanie. Ten rodzaj wypalania przeprowadzany jest w serwisie samochodowym z użyciem komputera. Uruchamia on cały proces, który rozpoczyna się oczywiście od rozgrzewania. Kiedy osiągnięta zostanie odpowiednia temperatura, do komory spalania wtryskiwane jest paliwo. Odbywa się to jednak na trochę innej zasadzie niż w przypadku normalnej pracy silnika.

Paliwo zostaje dostarczone bezpośrednio w suwie wydechu. Z tego powodu nie następuje spalenie, a zassanie paliwa do układu wydechowego. Trafia ono właśnie do filtra DPF, gdzie następuje zapłon i w konsekwencji pożądane wypalenie sadzy. Nie jest to proces, który mogą przeprowadzić amatorzy. Z powodu pewnego ryzyka, serwisowe przepalanie powinno być zawsze przeprowadzane w kontrolowanych warunkach przez doświadczonych specjalistów.

Wypalanie DPF na postoju

Rozwiązaniem, które zaleca stosować się tylko w ostateczności, jest wypalanie DPF podczas postoju. W tym przypadku należy utrzymywać stałe, podwyższone obroty silnika, wynoszące od 2500 do 3500 obrotów. Po kilkunastu minutach jednostka napędowa powinna osiągnąć temperaturę wystarczającą do wypalenia filtra cząstek stałych. Skutkiem tego będzie usunięcie zalegających w nim zanieczyszczeń.

Należy pamiętać, żeby wypalanie DPF na postoju nie dokonywać w pomieszczeniach zamkniętych. Wydobywające się spaliny stanowią spore niebezpieczeństwo, więc takie działanie dopuszczane jest wyłącznie na otwartej przestrzeni. Warto też mieć na uwadze, że ten sposób przepalania nie jest tym najbardziej polecanym ze względu na podwyższone ryzyko usterki. Wynika to z tego, że silnik nie jest chłodzony masami powietrza, które napływają w trakcie jazdy.

Jak zadbać o filtr DPF?

Niektóre części samochodowe wymagają konserwacji lub regularnej wymiany. Właściciele pojazdów wyposażonych w filtr DPF również powinni właściwie o niego dbać. Pozwoli to znacznie wydłużyć czas jego sprawności i zniwelować możliwość awarii, której naprawa wymagałaby sporego wydatku. Dlatego istotne jest utrzymywanie całego silnika w dobrej kondycji. Wielu kierowców nie zwraca uwagi na podwyższone zużycie oleju lub niewłaściwą kompresję. Zbyt późne zauważenie małych usterek może skutkować koniecznością przeprowadzenia poważnych napraw.

Równie ważne jest też zwracanie uwagi na jakość tankowanego paliwa. W starszych modelach paliwo niskiej klasy prawdopodobnie nie spowoduje żadnych problemów. Niestety w nowoczesnych silnikach może zepsuć naprawdę dużo rzeczy. Olej napędowy powinien zawsze być zgody z normami, głównie w zakresie zawartości siarki. Zwiększa ona emisję sadzy, czego konsekwencją jest zapchanie filtra. Najlepszą profilaktyką będzie jednak regularne wybieranie dłuższych tras. Takie przejażdżki pozwalają przywrócić prawidłowe działanie filtra i wydłużyć jego żywotność.

Zobacz podobne