Zawieszenie pneumatyczne — jak działa?

Zawieszenie pneumatyczne — jak działa?

Coraz więcej dostępnych na rynku samochodów wyposażone jest w zawieszenie pneumatyczne. Większość pojazdów nadal korzysta z innego rozwiązania. Jednak to właśnie system pneumatyczny jest uznawany za jeden z najlepszych. Jest to spowodowane tym, że zwiększa on znacznie komfort jazdy. Charakteryzuje się też szerokimi możliwościami regulacji. Jego zakup, a także serwisowanie wiążą się jednak z większym wydatkiem. Dlatego przed podjęciem decyzji warto sprawdzić, czym wyróżnia się zawieszenie pneumatyczne i jaka jest zasada jego działania.

Zawieszenie pneumatyczne — co to?

Zawieszenie pneumatyczne to takie, w którym zastosowano specjalne elementy poduszkowe, czyli mieszki. Za pomocą kompresora napełniane są one sprężonym azotem lub powietrzem. Podstawowym zadaniem takiego układu zawieszenia jest poprawa parametrów trakcyjnych pojazdu poprzez redukcję drgań i wstrząsów. W tradycyjnych modelach proces ten odbywa się przy wykorzystaniu amortyzatorów olejowych. Pracują one na bazie ciśnienia zawartej w nich cieczy.

W jakich samochodach stosuje się zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie typu pneumatycznego można najczęściej spotkać w luksusowych limuzynach, SUV-ach i samochodach terenowych. Można więc stwierdzić, że jest to rozwiązanie, które stosuje się w droższych pojazdach. Oprócz komfortu jazdy zawieszenie pneumatyczne pomaga w utrzymaniu jednakowego prześwitu bez względu na obciążenie. Co więcej, ten nowoczesny układ wpływa na estetyczną prezentację auta. Tył maksymalnie załadowanego samochodu może nieco przysiadać. Nie wygląda to atrakcyjnie. Zawieszenie z elementami pneumatycznymi pozwala uniknąć takiego efektu. Zwiększa to bezpieczeństwo podróżowania, gdyż bez względu na warunki zachowanie pojazdu jest łatwe do przewidzenia.

Zawieszenie pneumatyczne — zalety i wady

Dla wielu kierowców największą wadą zawieszenia pneumatycznego jest cena serwisowania. Koszt regeneracji zużytego kompresora może być naprawdę wysoki. W niektórych modelach samochodów znajdują się dwie takie jednostki. W takim przypadku trzeba liczyć się z podwójnym wydatkiem. Kosztowna może okazać się także wymiana miechów. Nie ma zamienników, a kupno używanych części to duże ryzyko. Jedyną opcją są więc nowe podzespoły. Dobrą informacją jest to, że przy większości usterek wystarczy tylko wymienić wszystkie uszczelnienia oraz elementy robocze.

Mimo że pneumatyka nie jest budżetowym rozwiązaniem, to komfort jazdy może zrekompensować dodatkowe wydatki. Szybsze pokonywanie zakrętów oraz wysoka redukcja drgań i wstrząsów w czasie jazdy to istotne zalety. Dla wielu kierowców te właściwości są warte swojej ceny. Co więcej, zawieszenie pneumatyczne oferuje lepszą przyczepność i stabilność samochodu, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo podróżowania autem.

Budowa zawieszenia pneumatycznego

Aby zawieszenie mogło nazywać się pneumatycznym, musi składać się z kilku konkretnych podzespołów. Bardzo ważnymi elementami są kolumny pneumatyczne. Mogą być one połączone z miechami mającymi oddzielne amortyzatory. Takie zamienniki sprężyn wymuszają trochę inne ustawienie sił. W związku z tym w samochodzie muszą znaleźć się także:

  • jednostka sterująca,
  • blok zaworowy,
  • kompresor powietrza,
  • zbiornik ciśnienia,
  • czujnik poziomu,
  • przewody powietrzne.

Najważniejszym elementem jest oczywiście jednostka sterująca, gdyż odpowiada za sprawne działanie całego systemu.

Zawieszenie hydrauliczne a pneumatyczne — czym się różnią?

Zawieszenie pneumatyczne jest bardziej zaawansowanym rozwiązaniem od tego hydraulicznego. W związku z tym daje też dużo większy komfort jazdy. Jeszcze niedawno nie było powszechnie znane. Z tego powodu cena napraw i wymiany była bardzo wysoka. Obecnie pneumatyka jest coraz popularniejsza i wypycha starsze układy. Zawieszenie hydrauliczne to budżetowe rozwiązanie, które jest idealną opcją dla kierowców poruszających się głównie w mieście. Jeśli auto często porusza się na dłuższych trasach, to lepszą opcją jest nowoczesne zawieszenie pneumatyczne.

Czym jest zawieszenie adaptacyjne?

Rozwinięciem pneumatycznego układu zawieszenia jest właśnie system adaptacyjny. Zapewnia on, że wysokość, na jakiej zamieszczone jest auto, związana jest z prędkością jazdy. Podczas wolnej jazdy pojazd dobrze tłumi nierówności, w związku z czym jego odległość od nawierzchni może być większa. Ułatwia to pokonywanie przeszkód takich jak progi zwalniające. Jeśli samochód porusza się szybciej, zawieszenie zostaje obniżone. Pozwala to na zmianę wysokości środka ciężkości auta. W konsekwencji poprawiona zostaje zdolność szybkiego pokonywania zakrętów.

UdostępnijFacebookX
Dołącz do dyskusji

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.