Spis treści
Każdemu pasjonatowi off-roadowych wycieczek pewnie nie raz zdarzyło się ugrząźć w podmokłym terenie. Na szerokich bezdrożach często nie ma zasięgu, przez co w trudnej sytuacji kierowca zdany jest na siebie. Nawet na mniej dzikich bocznych drogach nigdy nie można być pewnym, na jaką przeszkodę się trafi. W takich sytuacjach również nie zawsze można liczyć na pomoc innych. Dlatego warto pomyśleć nad dodatkową częścią do samochodu, jaką jest wyciągarka. Sprawdź, jaki rodzaj tego sprzętu będzie pasował do Twojego auta.
Czy wyciągarka jest potrzebna?
Wyciągarki to akcesoria, które mogą okazać się niezwykle przydatne nie tylko dla profesjonalistów. Skorzystają z nich też amatorzy, dopiero zaczynający przygodę z samochodami off-roadowymi. Podmokły teren czy też stromy podjazd niezależnie od doświadczenia kierowcy mogą okazać się trudnymi do pokonania przeszkodami. Dlatego wyciągarka może uratować dzień każdemu miłośnikowi samotnych wypadów za miasto.
Inne akcesoria takie jak trapy czy liny kinetyczne nie są w stanie w pełni zastąpić wyciągarki. Samochody terenowe 4×4 często muszą wyjeżdżać z głębokiego błota lub pomóc innym zakopanym pojazdom. W takich sytuacjach żadne części pomocnicze nie poradzą sobie tak dobrze, jak wysokiej jakości wyciągarka.
Podstawowe rodzaje wyciągarek do samochodów
Większość wyciągarek dostępnych na rynku to urządzenia składające się z napędu, różnego rodzaju przekładni zwalniających oraz ślizgów i rolek, które odpowiadają za równomierne nawijanie się liny. Istotną częścią całej konstrukcji jest też bęben, na którym umieszczona jest lina.
Wybierając wyciągarkę do swojego samochodu, warto sprawdzić, jak rodzaj będzie pasował do konkretnej charakterystyki jazdy. W zależności od zastosowanego napędu wyróżnić można trzy podstawowe typy tych urządzeń.
- Wyciągarka elektryczna — jest stosunkowo łatwa w demontażu. Dlatego może być zakładana tylko przy okazji wycieczek w teren. Napędzana jest silnikiem, który pobiera prąd z akumulatora.
- Wyciągarka mechaniczna — montowana jest na stałe i pobiera moc z napędu samochodu. Jej moment obrotowy jest więc zależny od jednostki napędowej pojazdu. Tego typu wyciągarka sprawdza się idealnie w samochodach terenowych 4×4.
- Wyciągarka hydrauliczna — napędzana jest własnym silnikiem hydraulicznym, ale może też korzystać z hydrauliki układu wspomagania kierownicy. Taki model najczęściej stosuje się w ciężarówkach, ale skorzystać z niej mogą także samochody off-roadowe.
Rodzaj napędu jest głównym czynnikiem, który wpływa na cenę wyciągarki. Modele elektryczne należą do najtańszych. Z kolei najdroższe są te zasilane hydraulicznie. Różnice cenowe mogą być spore, dlatego warto zastanowić się, w jaki sposób dana wyciągarka będzie użytkowana. Dobrze dopasowane urządzenie będzie inwestycją na lata.
Jaką wyciągarkę wybrać do samochodu off-roadowego?
Decydując się na zakup wyciągarki, warto wziąć pod uwagę zastosowanie urządzenia. Jeżeli rodzaj sprzętu będzie dobrze dopasowany do potrzeb, to na pewno spełni on postawione wymagania. Doświadczeni miłośnicy samochodów off-roadowych docenią zdecydowanie bardziej wyciągarki mechaniczne i hydrauliczne. Są one o wiele mocniejsze i mogą pracować przez długi czas nawet w trudnych warunkach. Z kolei dla osób bardziej zainteresowanych okazjonalnymi wypadami za miasto lepszym wyborem będą modele elektryczne. Są przede wszystkim proste w obsłudze. Nie mają tak dużej mocy, jak inne rodzaje, ale z pewnością są w stanie uratować auto z wielu sytuacji.
Najważniejsze właściwości wyciągarek samochodowych
Aby wybrać odpowiednie urządzenie, należy też zwrócić uwagę na parametry techniczne konkretnej wyciągarki. Wyjątkowo istotny jest maksymalny uciąg. Jeśli będzie zbyt mały, to sprzęt zupełnie się nie sprawdzi. Nie należy jednak też przesadzać w drugą stronę. Zasada prawidłowego doboru uciągu mówi, że powinien być on 1,5 raza większy od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Wyciągarka spełniająca ten warunek będzie gwarantem przygotowania na każdą przeszkodę.
Innym istotnym czynnikiem jest sposób montażu urządzenia. Na rynku dostępne są wyciągarki zintegrowane oraz takie, które wyposażone są w oddzielną puszkę sterującą. Te pierwsze są zazwyczaj prostsze w instalacji, gdyż podłączane są w miejscu przewidzianym przez producenta pojazdu. Niewątpliwą zaletą drugiego rodzaju jest możliwość wyboru, gdzie sprzęt zostanie zamontowany.